De do’s en dont’s van fitness training

Ben je van plan om te starten met sporten, maar vind je het moeilijk om je fitness training vol te houden? Dan pak je het zoals velen waarschijnlijk verkeerd aan. Lees hier enkele do’s en dont’s om je fitness training vol te houden. Do’s: Laat je professioneel begeleiden. In de meeste sportscholen kun je begeleiding krijgen van een ervaren medewerker. Hij of zij kan je helpen om een gepast schema samen te stellen dat je kunt volhouden, en dat werkt in lijn met jouw doelen. Deze persoon kan je ook motiveren als het even wat moeizamer verloopt. Wat dat betreft is het ook een goed idee om samen met een vriend of vriendin te trainen. Heb je vandaag meer zin om op de bank te hangen dan naar de sportschool te gaan? Dan ga je misschien toch om je trainingspartner niet in de steek te laten. Opwarming is bij iedere sport belangrijk, dus ook bij fitness. Neem de tijd om voldoende op te warmen met specifieke oefeningen of een ritje op de fiets. Voorkom sportblessures op deze manier, zo kun je het schema strikt blijven volgen. Teveel willen trainen is absoluut de belangrijkste don’t. Het is belangrijk om regelmatig te trainen, maar het is net zo belangrijk om voldoende rust te nemen. Als je je spieren en lichaam overbelast zul je sneller blessures krijgen, en dus ook een tijdje uit de running zijn. Matigen is dus de boodschap! Elke dag op de weegschaal gaan staan en zien dat je niet of nauwelijks bent afgevallen is ook geen goed idee. Zelfs als je bent bijgekomen kan dat tal van redenen hebben (bijvoorbeeld: vocht vasthouden of spieren die ontwikkelen). Het wil zeker niet zeggen dat je training niet werkt, weeg je daarom slechts één keer per week en op hetzelfde tijdstip.